‘Online maar toch offline’
In deze bijzondere tijd van de corona crisis leren of werken de meesten van ons thuis. Fantastisch hoe we ons best doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk zaken toch doorgang hebben in deze onzekere tijd. Zo geef ik mijn lessen ook vanuit huis aan mijn studenten via het programma Zoom. Tot op heden verloopt het prima maar zo nu en dan kan ik enkele studenten niet goed bereiken. Je zou denken: online les, dat is toch veel relaxter om te volgen? Ik zal je vertellen… dat valt wel mee zoals de studenten aangeven! Online zijn betekent nog lang niet dat iemand online is. Online betekent checken of iemand daadwerkelijk online is of doet alsof hij/zij online is. Ik zal het uitleggen.
Als je iemand online ziet met een groen bolletje achter zijn naam zou je denken dan hij/zij erbij is. Online betekent ‘er digitaal zijn’ maar zeker nog niet ‘dat je actief aanwezig bent’. Gelukkig heb ik prettige klassen waarbij 90% online maar dan ook echt online (actief meedoet) aanwezig is. Maar inderdaad, in 10% van de gevallen heb ik ook de online maar offline studenten. Ik geef studenten regelmatig de beurt om iets te vertellen, vragen of nog mooier, ik stel ze vragen. Leren doe je van en met elkaar en een goede les maak je samen, toch? I like interaction with my students!
Mijn studenten die online zijn tijdens mijn les en actief meedoen door te reageren op vragen, te chatten, hun hand op te steken etc., daar word ik blij van! Goede inzet en beroepshouding, zoals het hoort! Als docent kom je er dus snel achter als een student online actief of non-actief is.
Je hebt ook de studenten die online offline zijn. Dit zijn de studenten die meestal gewoon aangemeld hebben om te laten zien dat ze er zijn maar vervolgens niet reageren. Niet echt over nagedacht dus. Het is dan voor de docent en heel de klas wel duidelijk dat die student eigenlijk met andere dingen bezig is, oftewel: online offline.
Dan heb je ook nog de studenten die soms online zijn. Zij moeten echt gewoon doorzetten en iets meer hun best gaan doen om echt daadwerkelijk online te blijven voor de gehele dag. Aanwezig zijn + actief meedoen met elkaar, dat moet lukken toch?! Een aantal van die studenten zijn online maar deels actief aanwezig (bijvoorbeeld als ze relaxed vanuit het bed les volgen). Nadeel is dat je dan snel in slaap kunt vallen. Of dat je docent hoort dat je snurkt. Of juist dat je zelf ervoor kiest om de les te laten gaan en te gaan slapen… dat kan natuurlijk ook. Vandaar deze comedy TikTok video’s, op basis van levensechte ervaringen 😉
Ondanks de bizarre corona situatie moet ik zeggen dat ik mijn lessen alsnog kan geven en dankbaar ben voor de studenten die inzet tonen. We zitten samen in deze situatie en we moeten het beste ervan maken. Denken in oplossingen is wat we moeten doen. Studenten: zorg ervoor dat je online online bent, want zo haal je het beste uit je studie. GO FOR IT!
Wil jij meer blogs lezen over het docentschap of juist comedy video’s bekijken van gekke situaties die ik meemaak in de klas? Klik dan hier. Volg mij op TikTok als het je leuk lijkt!
Bedankt voor het lezen en laat een reactie achter, dat zou leuk zijn!
Veel liefs ♥ Mevrouw Bansidhar
4 reacties
Sina
Leuk verhaal, erg dat ze zich zo gedragen.
Madhawie
Dag Sina,
Dank voor je reactie. Het komt inderdaad soms voor maar dat heb je nou eenmaal als je werkt in het onderwijs. Fijne dag verder!
Marian
Wauw! Wat een leuke blog ahahah! Ik herken dit ook in de lessen waarbij ik les geef, grappig om te zien. Hoe hou je rust tijdens deze chaotische tijd als docent zijnde?
Groet,
Marian
Madhawie
Dag Marian, dank voor je reactie. Echt waar? Mooi om te lezen dat je overeenkomsten herkent. Om rust te bewaren probeer ik alle (bijkomende) taken/werkzaamheden direct te noteren in mijn to-do list en agenda. Hiermee zorg ik voor rustig mijn gedachten. Ik probeer ook de meest ‘vervelendste’ taak direct te doen, zodat ik daarna rustiger met de overige taken aan de slag kan. Hoe ga jij te werk? Dank voor je reactie en succes komende tijd nog. Liefs, Madhawie